Voor ouders die bewust kiezen!

Maria Montessori

Maria Montessori

Dr. Maria Montessori is in 1870 geboren in Italië. In 1896 was zij de eerste vrouwelijke arts in Italië. Vervolgens verdiept ze zich in psychologie en pedagogie. Ze werkt een periode met zwakzinnige kinderen en ontwikkelt ze zintuiglijk materiaal. In 1907 sticht ze haar “Case dei Bambini”, een kinderhuis, in een armoedige wijk in Rome. Hier komen arme kinderen (peuters en kleuters) van ouders die allebei werken. Het eerste montessori-onderwijs is een feit. Later breidt ze haar onderwijs uit voor de gehele basisschoolleeftijd. Over de hele wereld zijn er tal van montessorischolen, -peuterspeelzalen, -kinderdagverblijven en montessorischolen voor voortgezet onderwijs. In Hengelo is het Montessori College Twente zelfs al jaren de middelbare school met het meest aantal aanmeldingen.

Uitgangspunt montessorivisie

Het kind staat centraal in de montessorivisie. Montessori gaat er vanuit dat een kind van nature leergierig en nieuwsgierig is. Het kind heeft een natuurlijke belangstelling om zelf op actieve wijze dingen in de wereld om hem heen te onderzoeken. Thuis zult u vast ook regelmatig zien dat uw baby, dreumes of peuter op ontdekkingstocht gaat in huis; in de keukenkastjes of tuin is van alles te ontdekken voor uw jonge onderzoeker. Een vergiet  of pollepel is voor een dreumes al heel interessant. En uw peuter wil u vast regelmatig helpen met huishoudelijke klusjes.

Maria Montessori onderscheidt de periode van 0 tot 12 jaar in verschillende fasen. Op deze site beschrijven wij alleen de periode van 0 tot 6 jaar.

Van 0 – 3 jaar: de (onbewust) absorberende geest
Deze periode is voor onze kinderopvang het meest van belang. Kinderen doen in deze periode onbewust heel veel indrukken op. Het kind is in deze periode extra gevoelig om te leren lopen, praten, waar te nemen etc. Door de omgeving van het kind gevarieerd te laten zijn, wordt een kind extra ontwikkelingsmogelijkheden aangeboden. Belangrijk is dat een kind veel indrukken en ervaringen kan opdoen om spelenderwijs te leren.

Van 3 – 6 jaar: periode waarin kinderen bewuste indrukken opdoen (de bewust absorberende geest)
Dit is de periode waarin kinderen bewust indrukken opdoen. Het is de gevoelige periode om zintuiglijke en motorische ervaringen op te doen, voor het (gedetailleerd) waarnemen van de omgeving, voor oefeningen uit het dagelijks leven en het uitbreiden van de woordenschat. Het kind wil zelf actief bezig zijn en (nauwkeurig) handelen. Het kind herhaalt graag dezelfde handelingen vanuit een intrinsieke motivatie. Belangrijk in deze periode is de voorbereide omgeving waardoor een kind aan zijn behoefte tot ontwikkeling kan voldoen.

Van 6 – 12 jaar: periode van kennis en inzicht
Op onze website gaan we hier niet verder op in, omdat wij geen opvang bieden aan kinderen van deze leeftijd.

Wist u dat...?

... we op onze nieuwe locatie aan de Loweg ook een dierenweide is?

... daar 5 knuffelkippen en 4 knuffelkonijnen zijn?

... er ook een moestuin komt en en een kleine pluktuin met bloemen?

... peuters en BSO-kinderen mogen helpen om de dieren en planten te verzorgen?